Lirik Lagu Pangeran Suriansyah

by zulkifli on 11:14 PM, 26-Sep-12

...

Hem.back to hometown..hehe.pastingan kali cobalah mengangkat budaya daerah sendiri.
Lagu Sultan Suriansyah ini adalah salah satu lagu daerah banjar yang terbaik menurutku.soalnya,lagu ini ditulis dan dinyanyikan sendiri oleh penciptanya,yakni H.Anang Ardiansyah. Entah bagaimana harus menggambarkan perasaan apa yang ada tiap kali mendengarkan lagu ini,penulis merasakan sendiri ada semacam keharuan plus kebanggaan didalamnya.
Dibilang haru,mungkin dibait lirik lagunyalah saya tau riwayat daerah asal sendiri.dan dibilang bangga,mungkin karna beliaulah(Pangeran Suriansyah -red) kami orang banjar bisa memeluk agama islam dan memiliki budaya yang membanggakan bagi kami

ini dia lirik lagunya:

PANGERAN SURIANSYAH

Pangeran pangeran raja buana ahli waris karajaan Daha.
dibuang paman Arya batahta. kabalandean wadah pambukahannya.
dikampung kuin diangkat jadi raja. pangeran samudra itu galarnya.

Patih masih patih kampung kuin.
Jadi palindung hujan wan angin.
Kampung barani aman tajamin.
kuin manjadi Banjarmasin.
Khatib dayang nang jadi talabang.
Urang nang baisi kapintaran.
Rakat mupakat wan saijaan.
Pangeran mangumpul pasukan.

Pangeran.
pangeran raja buana ahli waris karajaan Daha.
dibuang paman Arya batahta.
kabalandean wadah pambukahannya.
dikampung kuin diangkat jadi raja.
pangeran samudra itu galarnya.

Mun bulan kadap sidin manyarang.
Paman Tamanggung kuat babanaran.
Sungai kuin dipagar carucukan.
Kampung carucuk dibari ngaran.
Patih masih lau pang baucap.
Wan sulthan Damak bapatulangan.
Sulthan manulung baparjanjian. Mun banjar manang masuk islam.

Pangeran.
pangeran raja buana ahli waris karajaan Daha.
dibuang paman Arya batahta.
kabalandean wadah pambukahannya.
dikampung kuin diangkat jadi raja.
pangeran samudra itu galarnya.

Paman tamanggung kalah sabakas.
Lalu dibagi tanah wan watas.
Pangeran baislam sabubuhan.
Sulthan Suriansyah bangaran.
Raja baislam nang panambayan.
Dikampung kuin baulah masigit.
Disitu jua sidin bamakam.
Damintu kisah Banjarmasin.

Pangeran.
pangeran raja buana ahli waris karajaan Daha.
dibuang paman Arya batahta.
kabalandean wadah pambukahannya.
dikampung kuin diangkat jadi raja.
pangeran samudra itu galarnya.

Sabang pagat habis carita,kisah Banjarmasin kota barnama. Ka..wan

(cipt.H.Nanang Ardiansyah)

mudahan bermanfaat

Share on Facebook Share on Twitter

Comments

20 responses to "Lirik Lagu Pangeran Suriansyah"

arizall [01:42 AM, 27-Sep-12]

mntap sob...angkat kebudayaan daerah sendiri

zulkifli [03:06 AM, 27-Sep-12]

Ea,makasih,
mf jrg kunbal sy..met siang saja lh...hehehe

Exodius [06:39 AM, 27-Sep-12]

semangat gan smile

THE ROAD TO HELL JALAN KE NERAKA [03:38 AM, 28-Sep-12]

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh biggrin

Terimakasih Atas Kehadirannya Disini :
Road To Hell - Jalan Ke Neraka : Tidak Bisa Tidur Karena Teringat Neraka
http://roadtohell.mywapblog.com/road-to-hell-jalan-ke-neraka-tidak-bisa.xhtml


Hari ini ada Post Baru, Barangkali Bermanfaat Untuk Anda.
Terimakasih

THE ROAD TO HELL JALAN KE NERAKA [07:40 PM, 30-Sep-12]

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.. biggrin
Ini adalah Kunjungan Balasan dari Kita Brader.. smile
Terimaksih Brad Atas Kesetiaannya..
Ma'af ya Jika Pesanku gak ngomentari postingnya..
Terimakasih Brader.. idea

zulkifli [10:25 AM, 01-Oct-12]

Sama sama

THE ROAD TO HELL JALAN KE NERAKA [12:09 PM, 03-Oct-12]

Ma'af Brader, Aku Nyimak saja, Nggakpapa Ya. smile

Saktian Anime Lovers [08:54 AM, 11-Oct-12]

Folback sukses gan

Saktian Anime Lovers [11:16 PM, 12-Oct-12]

Kunjungan pagi gan, kunbalnya ditunggu biggrin

Wαρπεt MøβιLε βLøg [08:09 AM, 15-Oct-12]

Kunjungan sore sob, met sore aja smile

zulkifli [08:50 AM, 15-Oct-12]

Wah wah..
Trimakasih

THE ROAD TO HELL JALAN KE NERAKA [10:27 AM, 16-Oct-12]

Pahlawankah dia..

zulkifli [06:41 AM, 17-Oct-12]

Relatif saja kang..smw org bs mjadi pahlawan..sedang gelar pahlwan itu ada krn jalan hidup x telah disaksikn..

Rizky Moel [11:48 AM, 18-Oct-12]

kunjungan hadir sob... nice post,,

mampir ke gubukku yaw?
rizkymoel.pun.bz

Piye Kabare Mas Mampir Yo [12:45 PM, 23-Oct-12]

biggrinSugeng ndalu salam kenal mawon poro rolleyes sederek mwb, lol nak ono wedal mampir nggih, tak arep dolane sampeyan sedoyo smile

THE ROAD TO HELL JALAN KE NERAKA [06:08 PM, 23-Oct-12]

Hadir Mas Bro.. Sori Telat nih, koneksi keok...

Wαρπεt MøβιLε βLøg [07:02 PM, 23-Oct-12]

Selamat Pagi Kawan, Kunjungan Pagi, Salam Persahabatan dan Semoga Sukses Selalu Bwt Admin dan Blog Ini smile

zulkifli [04:55 AM, 24-Oct-12]

Okeh okeh..hehehe

cool

riyadi [12:45 AM, 21-Sep-13]

mantap bro, aku katuju bgt mdengar lagu banjar.. apalagi pas bagana d banua orang dengar lagunya, sesuatu..

adi [12:05 AM, 25-Feb-14]

Wow mantap lagu nya mang beulah titikan banyu mata..kisah daerah kelahiran smile

Subscribe to comment feed: [RSS] [Atom]

New Comment

[Sign In]
Name:

Comment:
(You can use BBCode)

Security:
Enable Images